کوچولو

شایع ترین مشکل پوستی نوزادان

1396/6/1 9:26
نویسنده : گوهری
138 بازدید
اشتراک گذاری

جوش های صورتی رنگ (آکنه های نوزادی) که به علت قرار گرفتن نوزاد در معرض هورمون های مادرانه در رحم ایجاد می شوند. این جوش ها نیاز به هیچ درمانی ندارند و با گذشت هفته ها و یا ماه ها از زمان تولد از بین می روند.

*بسیاری از
نوزادان در ماه های اول زندگی دچار آکنه می شوند. پیدایش «جوش های عفونی» یا «آکنه نئوناتال» کاملا طبیعی است. در این زمان هورمون ها موجب فعالیت بیش از حد غدد چربی می شوند که این امر منجر به بروز جوش هایی روی صورت می شود.
 

 


جوش ها معمولا به طور خود به خودی محو می شوند و اصلا نیازی به درمان دارویی و یا فشردن این جوش ها نیست. ولی اگر این وضعیت برای ماه ها طول کشید حتما با پزشک مشورت کنید.

*
خشکی و پوسته پوسته شدن پوست بیشتر اوقات در نوزادانی که کمی دیر متولد می شوند دیده می شود. این خشکی ناشی از ناکافی بودن سد پوستی است. ولی هیچ جای نگرانی نیست زیرا در این مواقع لایه زیرین پوست کاملا طبیعی و نرم و مرطوب است و این خشکی سطحی نیز بعد از مدتی از بین می رود.

*
دانه های سفیدرنگ (میلیا) روی صورت و بینی که به دلیل انسداد غدد چربی ایجاد می شوند. این دانه ها رد دو سوم نوزادان وجود دارد. با بزرگ شدن غدد چربی پوست و سربازکردن آنها این برآمدگی های سفیدرنگ از بین می روند. این دانه های سفیدرنگ ممکن است روی لثه یا کام نوزاد نیز دیده شوند.

*خطوطی در پشت گردن یا بین دو چشم نوزاد دیده می شوند که درواقع تجمع عروق خونی هستند که احتمالا در اثر هورمون های مادر ایجاد می شوند. معمولا به خودی خود بعد از چند هفته یا چند ماه از بین می روند ولی در موارد نادری این لکه ها برای همیشه باقی می مانند.

*یرقان که زردشدن پوست بدن یا چشم هاست. یرقان در اثر افزایش بیلی روبین (حاصل شکسته شدن سلول های گلبول قرمز) ایجاد می شود. اگر سطح بیلی روبین از حد مشخصی زیادتر شود نوزاد را در معرض نور سفید یا آبی قرار می دهند زیرا گاهی افزایش بیلی روبین سلامتی را به خطر می اندازد.

 

 


*طی روز اول یا دوم تولد، خال های قرمزرنگ کمی برآمده ای که شبیه محل گزیدگی پشه به نظر می رسد و گاهی حاوی کمی چرک هستند روی پوست نوزاد مشاهده می شوند. به این خال ها «اریتما توکسیوم» می گویند.

این خال ها ممکن است تنها در بخشی از بدن و یا تمام قسمت های آن دیده شوند. دلیل پیدایش آنها مشخص نیست ولی بدون درمان طی چند روز یا چند هفته از بین می روند.

*لک های تیره رنگی که در بین نوزادان سیاهپوست شایع است. معمولا در اثر جوش های چرکی که سربازک رده و نقاط سیاهی را که به وسیله پوست شل احاطه شده است به وجود می آورند. این لک ها نیز به خودی خود از بین می روند.

*در هوای سرد معمولا لک و جوش های کوچکی روی دست و پای نوزاد ایجاد می شود این حالت تا شش ماهگی نوزاد هم ادامه می یابد و با گرم کردن محیط این لک ها برطرف می شود.

*پوست فلس مانند و پوسته پوسته، به خصوص در ناحیه سر ناشی از چربی های پوستی جسبناک و سلول های مرده پوست هستند.

این حالت که معمولا تا یک سالگی ادامه دارد با شامپو کردن و استفاده از چربی های معدنی معمولا از بین می روند.

*«دانه های مغولی» در نوزادان با پوست تیره شایع است. این دانه ها، مسطح و آبی – خاکستری رنگ هستند و ممکن است بزرگ یا کوچک باشند. رنگدانه هایی که به سطح بالایی پوست راه نمی یابند مسوول ایجاد این دانه ها هستند و معمولا به طور خود به خوید در سنین مدرسه از بین می روند.

 

 


*عرق سوز شدن یا «میلیاریا روبرا» معمولا در 15 درصد نوزادان در آب و هوای گرم و به دنبال مسدودشدن مجاری عرق ایجاد می شود. اگر انسداد، سطحی باشد عرق، زیر سطح پوست جمع می شود و تاول هایی روشن با دیواره ای نازک تشکیل می دهد. انسدادهای عمقی تر کورک های قرمز و جوش ها را ایجاد می کنند.

میلیاریا معمولا در ناحیه پیشانی، گردن و بالاتنه دیده می شود و معمولا با گذشت زمان و پوشاندن لباس های راحت تر برطرف می شود.

*اگر نوزاد شما جوش های چرک دار با مرکز کمرنگ دارد ممکن است به دلیل حساسیت به دارو و غذا (ناشی از شیر مادر) یا حتی نیش حشرات و یا با عامل ویروسی ایجاد شده باشد.

این جوش های پوستی معمولا خارش دارند و کمی اذیت کننده هستند و در تمام نقاط بدن امکان بروز دارند. این موارد خیلی جدی نیستند اما مراقب نشانه هایی از جمله مشکلات تنفسی و بلع در نوزاد خود باشید. اگر این جوش ها از بین نرفتند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کوچولو می باشد